web 2.0

14 Ekim 2010

20101015 - TEZEK (Yani Kurutulmuş Hayvan Gübresi)

TEZEK
(Yani Kurutulmuş Hayvan Gübresi)

Salı günü Iğdır’daki işimi tamamlayıp, Çarşamba günü Ağrı’ya geçtim.
Iğdır’la Ağrı arası yaklaşık bir buçuk, iki saat.
Eğer önce Iğdır-Doğubayazıt yapar sonra da Doğubayazıt- Ağrı yaparsanız en geç iki saat içinde Ağrı’da olursunuz. Yok, Iğdır’dan 08.00 ve/veya 12.00’de gelen şehirlerarası otobüslerle Ağrı’ya gitmek isterseniz süre daha da uzuyor.
Çünkü bu araçlar Iğdır-Ağrı arasındaki ilçelere de uğradıkları için 3-4 saati bulabiliyormuş.
*
Bu kısa notu da hatırlattıktan sonra tezek meselesine gelelim…
Iğdır’dan Ağrı’ya kadar yol üstünde gördüğüm ve birçoklarını da fotoğrafladığım köylerde yakacak olarak tezek kullanılıyor…
Hatta Ağrı merkez de bile tezek kullanılıyor.
Yani, yakıt olarak kullanılan kurutulmuş sığır pisliği, hayvan gübresi.
*
21. yüzyıl Türkiye’si…
Gelişmiş Türkiye’nin tezek kullanan yüzünde seyahat ediyorum…
14 kişilik minibüste 14 kişiden biraz fazlayız…
İki noktada jandarma kontrolünden geçiyoruz.
Koltuk aralarında ve yolcuların kucaklarındaki bagaj, poşet ve torbalar da cabası…
Nasıl seyahat ettiğimizi varın siz düşünün.
*
Yanımda oturan delikanlıya, fotoğrafını çektiğim köylerin harmanlarında tezek yığınlarını gördüğüm için, “Hâlâ tezek mi yakılıyor?” diyorum.
Önce bana bakıyor ve benim şaşırmış biçimde sorduğum soruya o, “Tezek ateşinde çok güzel tandır ekmeği pişirilir” diyor. “Tezek ateşinde pişen tandır ekmeği, odun ateşinde pişenden daha lezzetli olur.”
Ben de bu yanıta şaşırıyorum, ama arkadaşın doğru söylemiş olabileceğine de ihtimal vermiyor değilim.
Ben mi daha iyi bileceğim, yoksa her akşam tezek yakarak ısınan ve yaktıkları tezek ateşinde tandır ekmeği pişiren o delikanlı mı?
Sadece “Yapma ya!” diyorum ve hayret ediyorum.
Yol boyunca fotoğraf çekmeye devam ediyorum. 
Ağrı’ya varıyorum…
Tezek konusu kafama takıldı bir kere…
Ağrı’daki arkadaşıma tezek konusunu açıyorum...
O da aynı cevabı veriyor. Üstelik de o çocuğun sözüne ek olarak. “Tezek kokmaz” diyor. “Tezeğin ateşi, odunun ateşinden daha iyidir,” diyor.
Kim söylüyor bunu?
Yaşayanlar…
Sobada odun yerine tezek yakanlar…
Bunun böyle olabileceğini ben mi daha iyi bileceğim, yoksa onlar mı?
“Demek ki o yüzden bu bölgelerimizde tezek terk edilmiyor” diyeceğim ama Iğdır – Ağrı arasında Allah için bir yerde bile bir ormanlık alan göremedim ki?
Yok çünkü!..

Ben tezeğe takıyorum kafamı, Hâlâ evlerinde tezek yakılıyor olan bir ülkenin gelişmişliğini düşünüyorum…
Evet, Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da müthiş yollar yapılmış. Belki Türkiye’nin batısında ve kuzeyinde de öyle yollar yok…
Sonra ne var…
Evet, yol var. Başka?
O başka ne olduğunu da oralara gidip oraların insanlarıyla konuşup öğrenmek gerek…
Ben burada yazmak istemiyorum…
Oradaki bir günlük yaşamı, yaşamak gerek.
Yani, Türkiye’nin gelişmişliğini o zaman daha iyi anlarsınız…
Kim doğru söylüyor, kim söylemiyor!






0 yorum:

Yorum Gönder